Hej! Visste du att du kan tipsa vänner till jobb och få en hittelön vid anställning? Testa här! x
x

Försäljningschef

Bakgrund Smart Media Publishing Sverige AB

Smart Media Publishing Sverige AB (forts. Smart Media) är ett ungt och expansivt företag inom mediebranschen. Företaget utvecklar, producerar och publicerar tematidningar som distribueras i forma av bilagor tillsammans med ledande dagspress inom landet, såsom Svenska Dagbladet, Dagens Industri och Göteborgs Posten.

Smart Media startades år 2007 av Marcus Carloni och Fredrik Lagergren och har idag vuxit till 25 anställda i Sverige. Smart Media finns även representerat i Schweiz och i Holland.

Omsättningen för Sverige har vuxit från 3,5 miljoner kronor år 2007 till 47 miljoner kronor år 2010. Totalt har koncernen 55 anställda och hade år 2010 en omsättning på 100 miljoner kronor. Målsättning är att år 2011 nå en omsättning på 60 miljoner i Sverige och 150 miljoner totalt inom koncernen. År 2015 ska Smart Media finnas representerat i tio länder.

Smart Media producerar 150 - 200 tematidningar varje år och är en av de ledande aktörerna i sin bransch. År 2010 utsågs Smart Media till ett ”Success Case” av Exportrådet.
Företaget består av ägarna Marcus Carloni och Fredrik Lagergren som idag fungerar som VD respektive verksamhetschef, två redaktionschefer, en layoutare, en ekonomisansvarig, 16 projektledare och en Team Manager. Företaget använder sig av frilansskribenter. Projektledarnas arbete består i att självständigt driva projekt för tematidningarna vilket innebär ett ansvar för research utav potentiella kunder och redaktionellt material, produktionsflöde, deadlines och budget. Fokuset ligger alltid på försäljning av annonser.

Smart Medias koncept bygger på att kunna erbjuda en stor bredd av bra och starka tematidningar som vänder sig mot specifika målgrupper och skapar uppmärksamhet, trovärdighet och påverkar beslut. Målgrupperna är köpstarka, nyfikna och ser annonsering som en naturlig del av läsupplevelsen. Konceptets styrka ligger i att kunna erbjuda en bred räckvidd och ett redaktionellt djup som stärker budskapet i kundernas annonser – med facktidningens fokus och dagstidningens bredd.

Verksamheten har tre affärsområden:

  • Temabilagor
  • Smart Magazine
  • Talent

Temabilagorna är ämnesorienterade tidningar på cirka 20 sidor som erbjuder kunder att annonsera i ett redaktionellt sammanhang som passar deras produkt eller tjänst. Ämnesområdena ligger inom Näringsliv, Arbetsliv, Hälsa och Livsstil, Energi och Miljö, Familj och IT.

Smart Magazine är ett livsstilsmagasin med 52 sidor som distribueras med Svenska Dagbladet en gång i månaden. Magasinet har en lyxigare känsla och trycks på ett tjockare papper.

Talent är ett nytt affärsområde inom Smart Media som kommer att erbjuda kunderna så kallad employer branding. Tidningen Talent kommer att ge företag och organisationer möjligheten att presentera sig själva för att attrahera framtida medarbetare och kunder.

Befattningen som Försäljningschef

Rollen som Försäljningschef innebär ett ansvar för att följa och driva den övergripande försäljningsstrategin och försäljningsprocessen för Sverige. Försäljningschefen kommer att ha personalansvar för cirka 20 personer och även ansvara för rekrytering av fler projektledare och Team Manager.

Försäljningschefen ansvarar för att tillsammans med VD ta fram budget och titlar för tematidningar, göra prognoser och utvärdera utfall. Kontinuerlig rapportering av utfall och resultat sker till VD. Som Försäljningschef har man en central roll, internt gentemot projektledare och Team Managern och externt gentemot kunder och marknad. Försäljningschefen kommer att leda, coacha, motivera och utveckla projektledare och Team Manager. Befattningen har en operativ roll nära projektledarna enligt management by walking around.

Målsättningen är att skapa en strukturerad organisation som genererar tillväxt genom fokus på helhetslösningar och ökad försäljning.
Tjänsten medför ett nära samarbeta med företagets ägare. Möjlighet att i ett längre tidsperspektiv avancera till befattningen som VD för Smart Media Sverige AB eller att starta upp ett kontor utomlands finns.

Kravprofil

Smart Media söker dig som är en tydlig ledare med ett genuint intresse för affärer och för att skapa nöjda kunder. Ledarskap och energi är de ledord som kännetecknar dig. För oss innebär ledarskap att du kan motivera och inspirera dina medarbetare. Du är en självgående visionär med entreprenörsanda och trivs med att arbeta i en dynamisk miljö med ett högt tempo.

Vi ser gärna att du har en akademisk examen. Du har en stark känsla för hur en försäljningschef når framgång och du har erfarenhet av personalansvar från en säljorganisation eller ett säljteam. Du är närvarande och aktiv i försäljningen och du sätter tydliga mål och förväntningar på dina medarbetare. Det är viktigt att skapa en vi-känsla och ge projektledarna chansen att lyckas och växa med sina utmaningar.

Ytterligare erfarenheter vi efterfrågar är:

  • Vana av att arbeta både strategiskt och operativt
  • Vana av resurs- och projektplanering
  • Erfarenhet av budget- och rapporteringsrutiner etc.
  • Erfarenhet av att arbeta resultatorienterat
  • Drivande och resultatinriktad, har affärssinne och roas av att göra goda affärer
  • Entusiasmerande ledare som samtidigt har förmåga att vara tydlig
  • Inser vikten av planering, organisation och uppföljning för ett lyckat resultat
  • Förmåga att arbeta långsiktigt och sälja med ansvar
  • Ålder cirka 28-35 år 
Personliga egenskaper

Det är våra medarbetare som gör oss framgångsrika och som kommer att leda vår fortsatta internationella expansion. Därför ser vi gärna att du är initiativrik, motiverande och entusiasmerande men att du samtidigt inte är rädd för att ta snabba beslut och för att sätta ner foten när det behövs. Som person är du drivande, affärsinriktad och brinner för att skapa

resultat tillsammans med dina kollegor. Du är en bra lyssnare som för ett rakt och rättvist ledarskap och du har lätt att sätta dig in i nya projekt för vilka du hittar de bästa argumenten för införsäljning till kund.

  • Uthållighet
  • Förmåga att kunna driva och styra medarbetare
  • Tålamod
  • Hög motivation för att skapa resultat och nå uppsatta mål
  • Strukturell förmåga
  • Kritiskt tänkande
  • En god självkänsla

Sammanfattningsvis: En god ledare med ett genuint intresse för affärer och för att skapa nöjda kunder med långsiktiga affärsrelationer.

Försäljningschef Sverige rapporterar till VD för Smart Media Sverige AB. Placering för tjänsten är i Stockholm.

Kompensation

Ersättning bygger på en lönemodell innebärande grundlön och bonus enligt överkommelse. Optionsavtal kan erbjudas enligt överenskommelse. 

 

Beskrivningen ovan är från Smart Media
Ansök nu

Fakta om jobbet:

Jobbkategori
Försäljning
Plats
Stockholm
Erfarenhetskrav
Erfaren
Anställningstyp
Heltid
Publicerat: 12 apr 2012
Ansökningsdatum: N/A

Dela jobb

Smart Media

60
115 MSEK
Okänd

Kontakter